2 – Alt du skal vide om kamerahuset

af Jakob Kjøller

Idag findes der to typer kamerahuse, DSLR eller de såkaldte “Spejlløse” kameraer, nå ja, og så analoge kamerahuse 😉

Kamerahuset – DSLR vs. spejløs

P.t. er der megen diskussion omkring, hvorvidt spejlløse kameraer er fremtiden, eller at DSLR er det eneste “rigtige” kamera. Kun få ting er sikre, fremtiden vil vise, hvad der overlever, og lige nu kan begge kameratyper levere billedfiler i høj kvalitet.

Søgeren

Søgeren er det lille vindue, du kigger igennem, eller en lille skærm du kigger på, når du skal tage et billede.

Men søgeren kan meget mere end bare vise dig, hvad du vil skyde. Den viser dig også alle dine vigtigste indstillinger som lukkertid, blænde, ISO, lysmåler, m.m.Finder

Et eksempel på hvordan det kan se ud, hvis du kigger igennem søgeren.

Med et kompaktkamera eller en mobil er man vant til at se motivet på en stor skærm. Det er der, man komponerer billedet, før man trykker på udløseren. Med et spejlreflekskamera ser du normalt motivet gennem søgeren. Det kan giver én lidt ”fred”, da du kun ser det, der er foran dig.

Mange fotografer vil sige, at når du kigger igennem søgeren, forsvinder resten af verden, og du lever kun lige her og nu, lige indtil du trykker på knappen.

Spejlet

For at projicere billedet fra linseåbningen op i søgeren skal der bruges et spejl, heraf ordet ’spejlreflekskamera’ som forkortes til SLR på engelsk.

Det fungerer ved, at lyset (billedet består af lys) kommer ind gennem objektivet. Der rammer det spejlet, der sidder foran censoren i kameraet. Lyset opfattes som et billede, og dette billede reflekteres op i en prisme, der vender billedet og sender det ud igennem søgeren.

Kompaktkameraer og andre nyere kameraer, f.eks. Micro four thirds kamera, sender billedet direkte ind i censoren og ud på skærmen eller op i en digital søger.

Lukker

DSLR Lukker

 

Lukkeren fungerer på den måde, at der sidder to blade foran sensoren. Når du trykker på knappen, åbner den forreste lukker, og der kommer lys ind på sensoren. Hvor meget lys er afhængig af lukkertiden. Jo hurtigere lukkertid, jo før følger den bagerste lukker efter og lukker af for lyset på sensoren igen.

Det siges, at det er ’gratis’ at skyde digitalt, men det er ikke helt rigtigt. En lukker har begrænset levetid. Man forventer af et professionelt kamera, at det kan levere ca. 150.000 billeder, før lukkeren er slidt op.

Sensor

Inde bag lukkeren sidder der en sensor. Det er denne sensor, der optager billedet.

D4_SensorUnit_1

Sensoren er den digitale erstatning for film, dvs. det er den der fanger lyset. 

 

Det magiske tal er 35 mm. (a.k.a. full frame). Det er størrelsen på det filmformat, man oprindeligt arbejdede med på et analogt spejlreflekskamera.

Alle de tal du støder på i forhold til et DSLR, der er baseret på en full frame sensor, skal omregnes med en crop factor, hvis sensoren er mindre end full frame. Ofte ganger vi med faktor 1,5 (tallet kommer an på sensorstørrelsen), når vi skal beregne brændvidder.

For at sætte det lidt i perspektiv kan du se, hvor store de forskellige sensortyper er i forhold til hinanden:

SensorOversigt

Den røde kasse svare til en Full Frame sensor

Den blå  kasse svarer til en croppet sensor.

Den gule kasse svarer til den, der er i en iPhone.

 

Hvad vil det så sige?

Jo, når du har et kamera med en crop sensor, betyder det, at den ikke svarer til en analog filmstørrelse. Men alle objektiver er målt ud fra et kamera i full frame format. Et objektiv på 50 mm., er 50 mm. på en crop sensor, selv om du får beskåret dit billede, som om at det var taget med et 75 mm objektiv.

På billedet nedenunder kan du se, hvordan det fungerer. Jeg har taget et billede med samme objektiv og samme kamera. Det eneste, jeg har ændret, er, om det skal være full frame sensor, eller om det skal være en crop sensor.

Sensor FX vs Crop

Bemærk at du ikke trækker billedet tættere på. Du beskærer blot billedet. Så et 100 mm objektiv bliver ikke til et 150 mm objektiv, men du beskærer billedet som med et 150 mm objektiv på et kamera med full frame sensor.

 

Der er dog forskel på, om du har et kamera med full frame sensor, som du sætter til crop sensor, eller om du har et kamera med crop sensor, hvor du sætter et objektiv på. Er det et full frame kamera, så vil du få færre megapixel, end hvis det var et crop sensor kamera.

Med andre ord, brug kameraet som det det nu en gang er lavet til, netop for at få mest ud af kameraets egentlige kapacitet.

I første omgang så gælder det om at komme i gang. Dine billeder bliver ikke bedre af at bruge et dyrt full frame kamera frem for et kamera med crop sensor, da det er dig som fotograf, der gør forskellen.

Når du har mere styr på, hvordan kameraet og objektiver virker, giver denne del meget mere mening.

Megapixel

Megapixel er den enhed, billedets størrelse bliver målt i. For at det giver lidt mening, kan du se en oversigt her. Det har i mange år været megapixel, producenterne har solgt på, jo flere megapixel, jo bedre kamera.

Langt de fleste kameraer, har efterhånden rundet de 10 megapixel, og det vil for 99% af verdens befolkning formodentligt være nok. f.eks. er 5 megapixel, større end HD formatet vi bruger på tv, og 12 mp, er på størrelse med 4k skærme.

Megapixel Opløsning Accetabelt print (ca.)

2 mp 1600 x 1200 10 x 15 cm (normalt billede)
3 mp 2048 x 1536 12 x 17 cm
5 mp 2560 x 1920 20 x 25 cm (lige under A4)
8 mp 3264 x 2468 40 x 50 cm
12 mp 4200 x 2800 40 x 60 cm (ca. A2)
24 mp 4000 x 4800 50 x 76 cm

Tallene her er vejledende, jeg har set et 12 mp, fra et Nikon D700, printet i ca. 1×1.5 meter uden problemer.

Men kan man ikke bare bruge det kamera, der er i en mobiltelefon, som alligevel er på 8 mp?
Det kan man vel få store billeder ud af eller hvad?

Det kan du godt, men der er en stor forskel. Forskellen skal findes i afsnittet om sensoren. For ja, der er også 8 mp i en mobiltelefon, eller 12 mp i et kompakt kamera, men sensoren er meget mindre i en mobiltelefon eller i et kompakt kamera.

Det vil sige, at du kan vælge at presse 8 mp ned på en sensor i en mobiltelefon, som er 5,75 x 4,31 mm., eller du kan vælge at bruge et spejlreflekskamera med en sensor på f.eks. 36 x 24 mm.

Hvis du vælger mobilmodellen, vil du uden tvivl kunne tage billedet, men du vil få langt færre detaljer i billedet, mindre skarphed, og der kommer mere billedstøj. For at lave et billede på 8 mp, skal du bruge en opløsning på 3264 x 2468 pixel, det vil sige, at for hver pixel skal der være en lille lysføler, der optager billedet. De 8 millioner lysfølere presser du ned på en lillebitte sensor. Derfor bliver det sværere at opfange detaljerne i billederne, end hvis sensoren var 4-5 gange så stor.

Forestil dig, at du skal tegne et ansigt på et stykke papir. Er det et A4 papir, har du masser af plads og muligheder for detaljer. Når du tegner et øje, kan du tegne øjenvipper, linjer i iris og så videre. Du vil sidde tilbage med en detaljeret tegning af et ansigt.

Men skal du tegne det samme billede på lille, gul Post It, bliver der meget mindre plads til detaljer, og du kan kun tegne det allermest nødvendige. I stedet for at kunne tegne øjenvipper, kan du kun tegne en streg, iris bliver til en prik og så videre. Her vil du sidde tilbage med en tegning af et ansigt, som du kan genkende, men detaljerne vil der ikke være mange af.

Det er sådan set det samme med et foto. Dog vil den lille sensor prøve at presse alle detaljerne ind i billedet, og derfor vil motivet blive mindre detaljeret.

KØB ALTID FULLE FRAME!

Lyder det lette svar, men ak nej, så let er det faktisk ikke.

For 4-5 år siden, ville jeg have sværget til et hus med en Full Frame sensor, men i de sidste 3-4 år, er der på crop sensor marked sket store ting. Der er meget mindre støj, billedfilerne er blevet langt bedre, grejet er blevet mindre, sidst, men ikke mindst, så koster de væsentligt mindre.

Jeg har set billeder skudt med et D3200 (nu aldrende kamera), der er langt rigeligt dækker, hvad 95% af de folk derude der skyder på hobby/semi-hobby plan, sådan rent billedfilmæssigt.

Der forskellen for alvor kommer, er hvis man vil have den lave dybdeskarphed, men igen skal man vurdere, om det er prisen værd.

Relateret indlæg

4 Kommentarer

Anja Robanke februar 14, 2016 - 10:21 am

Jeg går hen og bliver fan af disse indlæg! Jeg blev i hvert fald den viden rigere 🙂 Så tak!

Besvar
Jakob Kjøller februar 14, 2016 - 9:48 pm

Det lyder godt, der er pt 8. klar til at blive udgivet, og flere på vej 😉

Besvar
Birgitte B Thomsen september 1, 2018 - 6:07 am

Hej Jakob.
Det lyder til at du kan forklare ting på en letforståelig måde, så tænker du også kan forklare mig følgende: Oven på mit Canon kamera er der en tegning af en lille cirkel med en streg igennem. Jeg mener at have hørt det er dér hvor spejlet sidder inde i kamerahuset. men…. er der ikke noget med at den viden skal bruges i forhold til objektiv? Et eller andet med et tal på objektivet og afstand til motivet for at stille skarpt? Jeg kan ikke helt finde ud af hvor det tal står. Håber du forstår mit spørgsmål og kan svare.
Hilsen Birgitte B Thomsen

Besvar
Jakob Kjøller september 1, 2018 - 7:18 am

Hejsa Birgitte

Det er jeg glad for at høre 🙂

Jamen, du kan faktisk læse om den her: https://www.fotomalia.dk/objektivet/ den betyder ikke så meget i hverdagen, men helt korrekt så viser den hvor langt inde i kameraet sensoren sidder.

Det er er super specialiseret værktøj (jaja en streg;)), du kan bruge til at måle efter, hvis du f.eks. Skal lave macro billeder eller stacking og har brug for at kende den præcise afstand og derved dybde i billeder.

Stacking er når man tager flere billeder, meget tæt på, med meget lav dybdeskarphed, af et motiv og efterfølgende lægger dem sammen i Photoshop. Så få man et billede med en uhyggelig detalje rigdom. Se eksempler her https://skycrystals.ca/snowflake-gallery/

Jeg håber det svarede dig, ellers siger du bare til 🙂

Besvar

Skriv et svar til Jakob Kjøller Cancel Reply