Capture One smider stor opdatering

af Ard Jongsma

Phase One har lige offentliggjort opdateringen af den populære RAW converter Capture One til version 11. Det er én af de større updates.

Endnu en Capture One opdatering…

Phase One har et ry for at opdatere lidt for jævnligt. I nogle tilfælde kan der være noget om snakken. I andre tilfælde er der ikke så meget andet at gøre end at hæve pungen frem og smide pengene på bordet. Denne opdatering er ‘desværre’ én af dem.

Hvorfor? Fordi der er et par grundlæggende ændringer som har potentiale for at trække endnu mere af din workflow fra efter RAW konverteringen til før RAW konverteringen. Og i min lidt simplistiske verden er alt hvad man kan gøre inden RAW konversion en tyk fed bonus. Jeg husker alt for godt den tid hvor Capture Ones crop tool var så forfærdeligt implementeret at jeg skulle eksportere til Photoshop inden jeg croppede. Senere var det kun når jeg begyndte at arbejde i lag, at jeg skulle videre i Photoshop. Og de sidste år har det eneste jeg decideret skulle lave i Photoshop været redigering efter (delvis) fritlægning og kloning.

Klone kan Capture One stadigvæk ikke, og det er helt OK. Det har jeg meget sjældent brug for. Men den nye opgradering fra version 10 til 11 trækker ellers et par af de helt store bidder af min workflow væk fra Photoshop.

Jeg kigger her kun på et par af dem. Hvis du vil vide det hele kan du se “what’s new” sektionen her hos Phase One.

Annotering

Jeg starter med en lille ting som kan have store konsekvenser. Capture One kan nu tage noter på billeder i et separat lag. Det er overhovedet ikke noget jeg har efterspurgt, men det ER noget som jeg kommer til at bruge vildt meget! De kan eksporteres til PSD filer i et separat lag. Nu ville jeg bare ønske at alle mine kunder kunne arbejde med dem. Det kan de færreste finde ud af.

Desværre virker den nye funktion hos mig ikke ordentligt endnu. Når jeg skriver hurtigt med min Intuos IV, som må siges at være et rimeligt standard tegnebræt, registrerer programmet kun omkring halvdelen af mine strege. Man kan selvfølgelig argumentere at det ikke er et problem hvis et i forvejen helt ulæseligt skrift bliver… øhhh… endnu mere ulæselig.  Men stram lige ballerne Phase One!

Se lige her hvor stor konsekvenserne kan være når grafikeren kan instrueres mere nøjagtigt! Selv Brian vil ikke længere se skaldet ud!
Læg mærke til de 10 blå streger. De øverste er tegnet langsomt, de nederste er tegnet hurtigt. Halvdelen er gået tabt.

 

Eksportering af crop

Noget andet som kan eksporteres til Photoshop er din crop, og hvor vigtigt dét er i en kommerciel sammenhæng kan jeg ikke understrege nok! Hvis jeg arbejder med en dygtig grafiker, som vil klone ting væk og til det formål har brug for dele af billedet som jeg har croppet væk, kan vedkommende grafiker nu bare hente dem i de ‘gemte’ dele af billedet!

Arbejde i lag

Arbejde i lag har Capture One kunnet i lang tid, men det blev altid ved at være kun en (immer voksende) del af justeringer som kunne anbringes i lag. Det var efterhånden ret mange, men et par helt grundlæggende justeringer, som levels og basic colors, kunne stadigvæk kun justeres i lag ad omveje og krævede alt for mange timers erfaring at finde rundt i. Den tid er nu forbi. Phase One siger at alle justeringer nu kan lægges i lag. Det kan de så ikke, men det kan de næsten, så den lille markedsføringsløgn er godkendt.

Samtidig er arbejdet i lag forbedret voldsomt med et meget lille fif. Indtil nu, kunne man godt gøre dele af en maske mere kraftig end andre ved, ligesom i Photoshop, at dække masken nogle steder i et tykkere lag (opacity) end andre steder. Men man kunne ikke skrue dækningen på hele masken op og ned. Det snorklede jeg forbi ad meget lange omveje og var ikke hensigtsmæssigt. Meget simpel forbedring med meget, meget stor impakt!

Bedre maskering

Det er altsammen fint med flere muligheder for at arbejde i lag, men maskering af de lag skal være i orden hvis det skal være brugbart. Og det var Capture One maskeringer helt decideret ikke. De var endda voldsomt upræcise. Selekteringsværktøjerne, især ved bøvlede sager som hår, var simpelthen meget bedre i Photoshop, hvorfor jeg indtil i dag stadigvæk lavede lokale justeringer i hår og andre problemsager i Photoshop.

Capture One har nu forbedret finmaskeringsværktøjerne. Det er stadigvæk lidt for halvtautomatisk og derfor fejlbehæftet ligesom alle anbdre halvtautomatiske selekteringsværktøjer, men mine første forsøg med at selektere hår mod en irriterende perlestensbaggrund ser meget, meget lovende ud. Holder det, vil det være et vigtigt skridt mod ejerskab af Photoshop lutter som tøjbøjle til mine plugins. Dér står vi Capture One brugere dog stadigvæk og skæver lidt til Lightroom brugere som lutter på grund af Adobes enorme globale eksponering får præsenteret flere plugins på et sølvfad.

Om den globale eksponering er berettiget vil jeg undlade at omtale her. Det var den jo ikke før, har vi set ved flere sammenligninger af RAW konvertere i Fotomalias historie. Men folk lytter jo ikke til en gammel gnaven hollænder, og det er i det store og hele taget måske godt nok. Adobe har efterhånden fået rigtigt godt styr på konvertering af Nikon filer og ånder Capture One i hælene. Jeg er i gang med en opdatering hvor jeg også inkluderer ACDSee og On1 Photo RAW og jeg lover, at den kommer snart. Jeg vil dog gerne på forhånd give væk, at Capture One stadig finder flere detaljer i dine RAW filer, som Adobe Camera RAW (Photoshop og Lightroom) tror er støj. Øv, så kom jeg til at omtale det alligevel!

Stay tuned!

Relateret indlæg

Smid en kommentar til os