Forskellen på billeder

Man kan se på billeder med meget forskellige øjne, og det er derfor meget forskelligt hvad man ser som et godt billede. I vores sidste fotokonkurrence kommenterede jeg på et af de indsendte, og dette satte gang i en lille debat, som udmunde sig i et ønske om at jeg skulle uddybe min kommentarer med et par eksempler.

I dag vil jeg vise et par eksempler på hvordan jeg ser på forskellen i billeder!

REGISTERENDE, FORTÆLLENDE ELLER FORTRYLLENDE

For mig ligger en af de mest fundamentale forskelle i billeder i; om et billede er taget registrerende, fortællende eller “fortryllende”. Ikke at den ene form er mere rigtig end den anden, men registrerende billeder har det, efter min mening, bare med at blive lidt kedelige for andre end dem, der har en interesse for selve motivet.

Det kan være meget små ting der gør forskellen, og det er helt sikkert meget personligt, hvordan et billede opfattes – derfor skal dette indlæg ses som min mening, og med andre ord ikke som den eneste mening!

;

GUL PLETTET KLATRE-TUDSE

Dagens motiv er den gulplettede klatretudse, som er udbredt over store dele af Asien, og som tilbringer det meste af sin tid ved at klatre rundt i regnskovens træer.

I studiet -registrerende

Dette billede er taget i et studie, under meget kontrollerede forhold, og der er kun brugt kunstigt lys!

Gul plettet klatre tudse – Billede 1

Det første billede herover, vil de fleste nok være enige om er et registrerende billede – dette billede viser på en fin måde hvordan den Gulplettede klatretudse ser ud, og ikke meget mere end det. Billedet er rigtig fint til at beskrive arten, og jeg er helt sikker på at der er en masse af mine padde-nørdede venner der syntes at dette er et rigtig fedt billede – men for det fleste mennesker er dette “bare” et billede af en tudse!

I studiet -Attitude

Lad os tage et skridt videre, og lidt væk fra det registrerende billede.

Gul plettet klatre tudse – Billede 2

Allerede nu ved jeg godt at vi er ude i noget der handler om smag, men ovenstående billede har i mine øjne lidt mere end blot at være registrerende. Jeg syntes den lave vinkel, kombineret med den let løftede snude, giver tudsen lidt personlighed – tudsen kommer til at se lidt “næsvis” ud, og får lidt attitude, hvilket for mig får dette billede til at skille sig ud fra det tidligere.

Mit mål og fornemmelse med dette billede er at tudsens attitude vil fange beskueren, som måske kan genkende udtrykket fra sin egen verden, og på denne måde relatere sig til billedet – jeg er sikker på at flere mennesker vil blive fanget af dette billede end det tidligere, og det eneste der adskiller de to er vinklen på kameraet!

I regnskoven -Registrerende

Nå lad os hoppe ud af studiet, og kigge på et par billeder fra felten.

Gul plettet klatre tudse – Billede 3

Nu er vi kommet ud i naturen, og det giver selvsagt en historie til billedet, men vi har i mine øjne ikke rykket os meget fra billede 1 – den største forskel fra dette billede og billede 1 er; at nu fortæller vi at tudsen kan klatre, men vi har i bund og grund bare et registrerende billede af en tudse på en pind, og jeg tvivler på at det er et billede der fanger mængden.

I regnskoven -Attitude

Lad os prøve at få lidt mere attitude med igen.

Gul plettet klatre tudse – Billede 4

Så har vi igen en vinkel der giver tudsen lidt mere attitude, og vi har i mine øjne bevaret historien om at tudsen klatrer – Man får på dette billede ikke et godt indtryk af hvordan tudsen egentlig ser ud, og hvis dette var min intention, har jeg fejlet!

Nu var min intention ikke at vise, hvordan tudsen så ud, det var at skabe et billede som ville fange folks opmærksomhed, og få dem til at forholde sig til mit billede. Der er en god kontakt med motivet, og jeg syntes den har attitude.

I regnskoven -Fortællende

Der kommer lige et sidste eksempel af den gul plettede klatre tudse!

Gul plettet klatre tudse – Billede 5

På dette billede er jeg gået en lidt anden vej, her har jeg forsøgt at skabe noget grafisk spændende ud af omgivelserne omkring tudsen, og har på denne måde inkluderet det miljø tudsen lever i, i mit billede. Jeg har brugt grenen som tudsen sidder på, til at lede beskueren ind i billedet, og brugt farverne i bagrundet til at skabe stemning, men fokus er stadig på tudsen!

Dette billede fortæller, for mig noget om, hvor og hvordan denne tudse lever, men er samtidig grafisk spændende, og mine øjne går på opdagelse i billedet!

LIAN SNOGEN

Nå lad os lige prøve at tage noget lidt andet, nu var det jo faktisk et slangebillede som i efterspurgte, så det skal i da få!

Lian-snogen er en meget lang og slank trælevende slange, som lever i underskoven, hvor den jager mindre firben og frøer.

Som fundet -Registrerende

Det første billede er faktisk den mest naturlige gengivelse af, hvordan man kan opleve denne slange, og det registre fint hvordan slangen sover om natten. Billedet er taget på en nat-tur og slangen ligger som vi fandt den – dette er stort set den eneste måde man kan finde slangen på, da de er stort set usynlige om dagen, da de falder fuldstændig ind i deres omgivelser!

Lian snog – Billede 1

Selvom dette billede rent faktisk er meget repræsentativt for denne art, så er det i mine øjne ret kedeligt og med mindre det skal bruges i en videnskabslig afhandling, fuldstændig lige gyldigt – jeg tror det er et fåtal af mennesker der vil finde dette billede specielt spændende. Nu siger jeg på ingen måde at folk skal finde mine billeder spændende før jeg syntes de har værdi – det er på ingen måde min mening, de billeder jeg selv syntes er fedest og lave, er ikke altid spændende for andre…

Fortryllende -Den kunstneriske vej

Det sidste billede er noget ganske andet, det registrer ikke noget specielt, og fortæller ingen klar historie, trods det er dette billede klart et af min egne favoritter! Dette billede er et af de billeder, hvor jeg har haft ro og tid til at være kreativ, og det er virkelig det jeg nyder allermest – dette billede er taget for mig selv, og ikke for andre.

Lian snog – Billede 1

Det eneste formål dette billede har er; at være “pænt” og “dragende” – med andre ord, et stykke kunst.

For mig er det få billeder der falder ind under denne kategori og det er min overbevisning at billeder som dette kan fange folks opmærksomhed, selv hvis de ikke har interesse for motivet forud for at de ser billedet.

Kunst er altid meget individuelt, og det er muligt at dette billede ikke fanger dig – fotografiet er, som f.eks musik, en meget svær størrelse at vurdere. Er Beethoven bedre end Britney – det kommer jo an på modtagere og derfor formål!

KOMPOSITION GØR FORSKELLEN I BILLEDER – HVAD ER DET RIGTIGE BILLEDE?

Dette er faktisk ikke et spørgsmål jeg kan svare på, for det kommer 100% an på modtageren – og derfor er det for fotografen altid supervigtigt at have sin modtager for øje når han laver et billede! Og derfor mener jeg også at en af de vigtigste egenskaber for den professionelle fotograf er, at kunne tolke og udføre de ønsker kunden har. Hvis man ikke kan det, så er man nødt til at have en stil som er så attraktiv at kunderne vælger en for sin stil!

Hvis jeg skal lave et billede, med det formål at få positiv feedback her på bloggen, er det et kæmpe plus hvis billedet er fototeknisk udfordrende og selvfølgelig veludført! Hvis jeg til sammenligning skal lave et billede, med det formål at få positiv feedback fra min mor, skal jeg “bare” tage et billede af min datter!

Hvilket et af de billeder er bedst? Tja der er vel ikke et rigtigt svar!

Hvad siger du, hvorfor fotograferer du, og hvem/ hvad forsøger du at ramme med dine billeder?

Brian - fotomalia.dk

Brian arbejder til dagligt som fotograf i Randers Regnskov, og igennem dette arbejde kommer han vidt omkring i forhold til motiver. På en enkelt uge er det ikke unormalt at han har fotograferet alt fra parrende kongekobra og flyvende kæmpe flagermus til portrætter af børn, produkt billeder eller dele af dyrepassernes spændende hverdag

Du kan måske også lide

Model - Brandstation - knustebiler

Lys tutorial – Knuste biler og brandkvinder

En model, en makeup artist, to designere samt Theis og jeg en dag i Herning.

Hvad har du i hænderne?

Fælles forår.

10 thoughts on “Forskellen på billeder”

  1. Nu siger du modtageren, jeg siger måden det skal bruges på, men det er vel det samme 😉

    Jeg har det bedst med at skyde til et formål, for så ved jeg hvad skal jeg lave, og der er det bedst at alle kan lide resultatet 🙂

    Dog er jeg mere og mere begyndt at “skyde for mig selv”, lidt s…e kul i hvad folk syntes. Det er den største udfordring, for lidt behager dyr er man vel 😉

  2. Jeg syntes de forskellige billeder er fede på hver deres måde.

    Studiebillederne kan også sagtens udtrykke “personlighed”, og er jo med hensyn til belysning og ro i billedet helt i top. Så syntes måske det er synd bare at kalde dem registreringsbilleder. Nogle af de fedeste dyreskud jeg har set er lavet i studieomgivelser.

    I naturen bestemmer man som regel ikke selv, og må “nøjes” med at forevige dyrene i deres omgivelser på den bedste måde. Ofte må man gå på kompromis med afstand, perspektiv osv. Til gengæld oser billederne ofte af miljø, og til tider kan man mærke spændingen der har været for ikke at blive opdaget når man har ligget der i skjul.

    Har enkelte gange brugt blitz (også til isfugle), men kun hvis lysforholdene har været for hårde eller mørke

    1. Hej Jacob..

      Jeg er helt enig i at studie billederne kan være meget mere end registrerende – min pointe var netop at det ikke nødvendigvis handler om omgivelser, men mere om attitude og komposition!
      .
      I forhold til i naturen, så tror jeg mest det er tiden man bruger på billedet der begrænser outputtet – hvis du havde tid nok, så kunne du lave stort set hvad du ville – men vi har som regel for travlt til at gøre det, og det medføre at man må “nøjes” med hvad der er forhånden, og få det bedste ud af det!.
      .
      Sidst men ikke mindst, så er det ikke min mening at et registrerende billede er dårligt – så længe man er opmærksom på hvad det er man laver og hvorfor!
      .
      Personligt syntes jeg fotografiet kulminere når man registrere noget unikt på en fortællende måde i et æstetisk flot og kunstnerisk billede!

  3. Som en af dem der vist havde efterspurgt dette indlæg, må jeg lige takke for det. Jeg synes faktisk det er rigtig godt, og giver en god íde om hvor lidt/hvad der skal til for at rykke fra det registrerende til det fortællende billede . Mht. fortryllende billede, så kommer det nok nemmere med erfaringen så man ved hvordan situation skal udnyttes når den opstår, men for en hver tror jeg også man kan være heldig en gang i mellem at få lavet det fortryllende ved at tingene bare rent tilfældigt går op i en højere enhed.

    1. Mine billeder er altid gennemtænkt, og jeg rammer aldrig noget godt ved et tilfælde! Eller var det omvendt? Hmmm
      .
      Nogen gange skal man da have lov at være heldig – men jeg syntes oftere og oftere jeg bliver heldig – så erfaring må, som du skriver, også have lidt at sige!

  4. Brian det er jo helt fantastisk at du bringer denne side af fotografiet i spil, og super god pædagogisk tilgang! Os fototosser kan have en forkærlighed for fototeknikken mere end fotoformål…. så fedt med en lille lektion i begreberne og en reminder om at fotoet går op i en højere helhed når fototeknik og fotoformål går hånd i hånd

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *