Med Nikon 7500 til det nordligste Grønland

FotoMalia var så heldige at sende en af vore læsere afsted, for at teste det nye Nikon D75oo kamera. Vi valgte Morten Christensen, som er en erfaren fotograf og har fotograferet med Nikon siden middelalderen.

Her kan du læse om hans tur til Grønland, hvor han testede kameraet.

Af Morten Christensen

I august 2017 fik jeg lov at teste Nikons nye D7500 på en tur til det nordligste Grønland nord for Thulebasen.
Ud over D7500 medbragte jeg også mit eget D750, min 60mm MicroNikkor, min 300 mm Nikon tele og en zoom 16-80 som fulgte med D7500, samt et lille stativ. Samlet set en fin og rimelig let (under 5 kg) udrustning, som var velegnet til de ofte ret lange vandreture i vanskeligt terræn.

Når man fotograferer blomster i Grønland er det godt at komme langt ned, hvor man kan landskabet med som baggrund. Her er vippeskærmen fantastisk dejlig at arbejde med.

Kameraet i brug

Betjeningsmæssigt er D7500 og D750 stort set identiske, og jeg blev derfor hurtigt fortrolig med det nye kamera og dets muligheder. Mest markante forskel på det ydre er D7500 nye touchskærm, som jeg hurtig blev glad for især til makrofotograferingen, hvor man kan lægge sit skarphedsplan og tage billedet helt uden at røre objektivets fokusring og udløseren. Umiddelbart en smart mulighed, der dog har den risiko, at man ikke er omhyggelig nok med at ramme et præcist sted i billedet, f.eks. et enkelt græsstrå eller lignende. Til de krævende billeder vente jeg faktisk tilbage til at bruge den ”gammeldags” metode med manuel fokusering på objektivet. Til fuglefotografering opgav jeg at bruge touchskærmen, da dette overvejende forgik håndholdt fra båd, hvor skiftet fra søger til skærm normalt medføre at fugle er fløjet.

Fjeldsyre i udtørret flodleje. D7500 med 16-80 mm zoom på 38 mm (=57 mm), 1/320 sek., f/10, 800 ISO
Fjeld-valmuer i den arktiske tundra. D7500 med 16-80 mm zoom på 30 mm (=45 mm), 1/400 sek, f/6.3, 200 ISO

Billedkvalitet

Mens de to Nikon kameraer er meget ens uden på er teknikken inden i ret forskellig. Den mindre sensor i D7500 gjorde min 300 mm til en 450 mm, hvilket der var hårdt brug for til fotografering af fugle og dyr. Til gengæld ”æder” det i den anden ende hvor 16 mm ender som 24 mm, hvilket er lige lidt nok i de store grønlandske landskaber. Trods den lille sensor klare D7500 faktisk dårlige lysforhold rimeligt godt. Så her er der sket en del side mit D90, som var frygtelig på mere en 400 iso.
D7500 er et hurtigt kamera med 10 billeder i sekundet. Dette kræver dog at man også har et super hurtigt kort, ellers går den død efter et par sekunder. Hurtigheden er perfekt til fugle og dyr. Jeg brugte det også til at lave fotos af dyppende istapper, hvor man holder udløseren nede, mens man venter på at dråben falder. Sjove eksperimenter, der dog kræver rigelig med lagerplads. Mit billede af dråben fra istappen krævede f.eks. to fulde 32 Gb kort.
Billedkvaliteten fra D7500 er fremragende og det bedste jeg har set fra et kamera med DX-sensor. Forskellen til FX-kvaliteten er lille. Men jeg bilder mig dog ind at mit D750 giver lidt bedre farver og lidt roligere billeder, men måske er det bare en følelse.

Konklusion

Men hvis jeg skal konkludere lidt på mine oplevelser med D7500 må det lyde således:
Vil jeg bytte mit D750 med D7500? Svaret er klart nej. Men måske vil jeg medbringe en 1,4 x telekonverter på næste tur til Grønland. De to kameraer har forskellige styrker og supplere hinanden meget fint, og hvis man har økonomi til det, og kan slæbe det, er det fint at medbringe begge.
Hvis man står og skal vælge ét kamera til en tur til Grønland, så er D7500 til gengæld et meget stærkt bud et fremragende allroundkamera, der kan det hele og med meget høj billedkvalitet. Med et udstyr der består af D7500, en standart zoom, en tele og en super vidvinkel er man super godt kørende.

Se flere af Mortens Billeder her.

Carsten Krog Pedersen

Fotograf og forfatter. En af de store, fotografiske passioner er at blande nyt og gammelt grej. Carsten samler på gamle objektiver - med egne ord subjektiver - og bruger dem som en vigtig del af den kreative, fotografiske proces. Det er den minimalistiske tilgang til fotografiet, der interesserer Carsten. Med nyt – brugt – og gammelt grej blandet, ved udelukkende at lyssætte med naturligt lys, ved at fokusere på billedskabelsen frem for grejet.

You May Also Like

#nårinstagramtagerover

CEWE fotobog

Olympus Pen-F

Fælles forår.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *