Sælg dit fotogrej og bliv en bedre fotograf

Vil du gerne være god til at fotografere? Så sælg dit fotogrej og gå på gaden med din mosters gamle 90’er point and shoot.

Når kunstmaleren udfolder sig, sker det ikke ved, at hun sidder på sin flade og savler over sit lækre malergrej. Hun skaber stor kunst ved at åbne sig og lade energien fra sit hjerte, sine følelser, sine historier strømme gennem sig, og det hele åbenbarer sig på lærredet foran hende. Hun skaber billederne, og penslen er blot et nødvendigt redskab.

Hvorfor pokker er det så, at vi fotografer tror, at godt fotogrej laver gode billeder, og at endnu mere godt fotogrej laver endnu bedre billeder? Hvis du virkelig har ambitioner om at blive god til at fotografere, så skaf dig af med dit fotogrej.

Regn og atter regn. Hurra for det danske julevejr...Regn og atter regn. Hurra for det danske julevejr…

Du bliver ikke dygtigere, fordi du køber mere grej

Sælg dit dyre fotogrej, dit moderne kamera med en halv mia. megapixels og et utal af smarte funktioner, som du aldrig kommer til at bruge hverken i dette eller dine næste liv. For ikke at tale om dine plastik-zoomobjektiver, der er mellemgode til det meste men ikke er sublime til noget som helst, og som gør dig doven og giver dig flere valgmuligheder, end du kan overskue. Skaf dig af med det.

Det er ikke alene overflødigt, det er kontraproduktivt for dig og dit fotografi. Det hvirvler dig ind i en malstrøm af fortvivlelse og spildte penge, når du køber endnu mere fotogrej for at blive bedre men indser, at det blev du ikke, så du bliver nødt til at købe endnu mere, så du bliver bedre men igen indser, at det gjorde du heller ikke denne gang. Men måske næste gang?

Så du fortsætter med mere af det, som ikke virker. Og det er producenterne glade for. Men du bliver ikke glad. Det gør din omgangskreds heller ikke. Der er rigeligt med skodbilleder ude på det store www, og der er ingen grund til at spamme det med endnu flere.

Mit eget nabolag en skøn januarmorgen, efter jeg havde fulgt min yngste datter i skole. Mit eget nabolag en skøn januarmorgen, efter jeg havde fulgt min yngste datter i skole.

Og hvis du skulle være i tvivl: det er IKKE sexet, når mænd med for mange penge slæber sig en pukkel til med store, professionelle spejlreflekskameraer, som de ikke kan finde ud af at bruge, og som konerne, i bedste fald, smiler overbærende af i deres stille sind.

Jeg er sikker på, at I alle har mødt ham et eller andet sted på ferien, i tivoli eller nede i iskiosken. Og føler du dig truffet, så husk, at dette er skrevet for at hjælpe lige netop dig. Husk det venligst, før du griber høtyv og fakkel og hamrer på min hoveddør.

Skøjtebanen i Randers midtby. Skøjtebanen i Randers midtby. 

Jo mindre jo bedre

Når du så har solgt dit grej, foræret det væk eller dumpet det i skraldecontaineren, så kan du endelig fokusere på at blive god til at fotografere. Ja okay, det er også fint, hvis du blot lader grejet blive hjemme, når du tager ud at fotografere. Du behøver ikke nødvendigvis skaffe dig af med det.

I stedet bruger du din mosters 90’er point and shoot-filmkamera, eksempelvis med en fast 28mm eller 40mm optik, og så skal du ikke bekymre dig om andet, end at lave gode billeder. Så simpelt er det. Ingen forstyrrende zoom, og ingen forstyrrende funktioner. Og ja, jeg er selv helt konkret i færd med netop det – mere om det senere.

Du skal flytte dig for at komponere, du bliver tvunget til at gå tættere på motiverne eller længere væk, du bliver en større del af skabelsen af dine billeder. Du tager ansvaret for dine billeder. Og det er dem, det handler om. Billederne og ikke fotogrejet.

Juletrængsel i København.Juletrængsel i København.

Kameraet i lommen

Vil du absolut skyde digitalt, så vil jeg anbefale et kamera som Fujifilm X100F, der er lillebror til det sublime X-Pro2. Samme billedsensor og samme fantastiske filmsimulationer men langt billigere og mere simpelt at bruge.

En meget stor fordel ved X100F, og andre lignende kameraer, er, at det kan være i jakkelommen. Derfor gider du slæbe det med dig ALTID.

Og der begynder de gode, sjove, spændende billeder at dukke op. Når du ALTID har kameraet med dig. Når du ikke skal tænke over kameraets funktioner men bare har det lige ved hånden.

Når du bare skal tage kameraet op til øjet, komponere og trykke af.

Min ældste datter nyder snevejret. Min ældste datter nyder snevejret. 

Billederne her i indlægget er lavet på farten ved flere lejligheder. Jeg var ude i et eller andet ærinde og havde selvfølgelig, som ALTID, kameraet med mig. 

Jon Detlefsen

Journalist og fotograf. Hjertet banker for at formidle og fortælle historier. Du finder Jon med kameraet i naturen, på gaden og de fleste steder der i mellem. Mantraet er, at ALT kan fotograferes, og at fotografi er en leg. Jon fotograferer både digitalt og analogt.

You May Also Like

SÅDAN FOTOGRAFERER DU FYRVÆRKERI NYTÅRSAFTEN!

Ørnsø i Silkeborg en smuk, vindstille efterårseftermiddag. Indstillinger: 1/60 sek., f/11, ISO 200, 140mm.

Jamen det er jo bare et kamera

Om at skabe et billede – måske en guide!

Derfor skal du lege med dine børn

14 thoughts on “Sælg dit fotogrej og bliv en bedre fotograf”

    1. Hmm det er selvfølgelig muligt, at man ikke har en moster, eller at ens moster ikke VIL udlåne sit point and shoot… Ja, så ved jeg faktisk ikke, hvad man skal stille op… 😉

  1. Hej Buddy..

    Dejligt indlæg og dejlige billeder! Føler man sig truffet? – Tja når man har uanstændigt meget grej, så kan man vel ikke andet 😉

    Men jeg vil gerne udfordre, eller måske nærmere tilføje lidt til dit lille provokament (ja jeg lavede lige mit eget ord)!

    Jeg tror det der gør den største forskel i læring er FOKUS – altså at fokusere på et snævert emne, lære dette udtømmende godt at kende – så godt at man kan udfordre det, så godt at man kan lege og være kreativ i sit felt. Først her bliver man god!

    Dette tager i sagens natur længere tid hvis man bruger et zoomobjektiv i stedet for et fast objektiv, da variablerne (de ting man skal lære) er mange gange flere og derfor vil tage længere tid at lære. Hertil kommer at jo mere man øver sig, jo mere tid man bruger – jo bedre bliver man.

    Som jeg ser det, så kræver udvikling tid dedikation og ikke mindst overskud – ikke nødvendigvis gammelt grej!

    Husk også på at nyt grej (om det så er nyt nyt eller gammelt nyt) kan give ny inspiration, ny motivation og ikke mindst bare glæde! Jeg mener at kende en der har været igennem en del optiker og gamle kameraer igennem det sidste års tid – som alle har skubbet lidt til noget inden i maven.

    Det vigtigste er at vi kommer ud – skyder noget vi holder af – alt andet er lige meget!

  2. Skønt indlæg Jon. Det er godt, at du kan få alle dine medskribenter til at finde skrivegrejet frem. Jeg skal jo også sige noget. Ikke fordi jeg har så meget grej som Brian, og heller ikke fordi jeg er uenig. Jeg er altid enig med Brian. Og han er også altid enig med mig. Men du er journalist, og Brian er dyrepasser. Jeg er lærer! 😀
    .
    For det første er det, som man hurtigst bliver bedre af, ikke gammelt grej, men udfordring. Én af de største udfordringer er en forenkling af værktøjet, da det får én hurtigere ned til kernen af sagen. Gammelt udstyr er som regel mere enkelt. Derfor virker gammelt udstyr særdeles godt til formålet. Det samme gør en forenkling af brændvidden, som Brian er inde på: fra zoom til fast. Det samme gør en forenkling af motiverne: ikke en safari med masser af nye dyr, lys og landskaber i Afrika, men en uge foran foderbrættet med de samme fugle.
    .
    Udfordring er også det, som gør at man, som Brian siger, kan blive inspireret af nyt udstyr. Man kan i allerhøjeste grad også lære af at få nyt udstyr og at blive udfordret væk fra gamle vaner.
    .
    For det andet, så kommer det hele jo an på, hvad man gerne vil lære og blive bedre til.
    .
    Hvis man vil blive bedre til at bruge moderne kameraudstyr, kan det varmt anbefales kontinuerligt at skifte det nyeste ud med det allernyeste. Hvis man derimod vil skabe smukke billeder… tjæh, så betyder det ikke så meget, med alt det nye udstyr. Jeg har en formodning, og den er ikke helt ufunderet, at mange fotografer slet ikke er ud efter at tage stemningfyldte billeder eller små visuelle historiefortællinger. Mange fotografer er ude efter at forevige sjældne ting: hurtige fly og biler, eksotiske udsigter i langtbortistan, kendte mennesker, sjældne fugle, med tryk på sjældne, ikke på fugle.
    .
    Det er helt legitimt brug af fotoudstyr og en form for fotografering hvor brug af det nyeste kameraudstyr er en stor fordel da det med moderne udstyr er blevet sværre og sværre at begå ‘fejl’ i dokumentationsprocessen.
    .
    Jeg tror, med andre ord, at det kun er de få fotografer som rent faktisk vil fortælle spændende visuelle historier, som ville have gavn af, at sælge alt deres lort og købe et halvfjerserfilmkamera.

    1. Hej Makker..

      Som sædvanlig er vi fuldstændig enige!

      Selv når vi er uenige, så er vi faktisk enige om at vi er uenige og dermed altså enige! Tag mængden af grej, her er vi fuldstændigenige om at vi ikke helt er enige om hvem der har mest – for det har du selvfølgelig!

      En helt tredje eller fjerde ting (har mistet overblik over hvad vi er kommet til) – så er der også et segment som “bare” syntes nyt grej er fedt og som får noget ud af at have det fedeste… Det skal de jo også have lov til, for det giver en masse brugt grej til andre 😉

      1. Hallå Banan 1 og Banan 2! Jeg er enig i, at I er enige om både at være enige og uenige med hinanden. Jeg er i øvrigt fuldstændig enig med jer her. Og bemærk lige, at jeg på ingen måder taler imod nyt grej. Eller grej i det hele taget. Jeg elsker fotogrej. Men sjovt nok bliver jeg kun mere og mere begejstret fot fotografiet, jo mindre og mere simpelt grej jeg bruger. For så kan jeg koncentrere mig om det, som jeg synes er det vigtigste og væsentligste – billedet?

  3. Hej Jon
    Der fik du lige rusket op i mig, og helt sikkert også de fleste andre læsere, og jeg er helt sikker på, at du har skrevet indlægget med netop det formål.
    Jeg forstår udmærket dine tanker, men synes samtidig også, at du er MEGET firkantet. Det ene udelukker vel ikke det andet? Jeg ser da konstant eksempler på super dygtige og kreative fotografer med noget på hjerte og en historie at fortælle, som aldrig har haft andet store DSLR kameraer i hånden. Ville de blive bedre fotografer hvis de solgte det hele og skiftede ud med gammelt analogt eller et mindre digitalt? Måske. Ikke sikkert!
    God eller dårlig fotograf handler vel ikke om hvilket udstyr man slæber rundt på? Om man har et lille Fuji i inderlommen eller slæber rundt på et D5 over skulderen, er da hamrende ligegyldigt. Så er vi jo i gang med en snak om udstyr og ikke fotografiet!

    Det der tæller, er vel slutresultatet? Uanset hvordan, og med hvilket kamera, man er kommet frem til det.

    1. Hej makker – tak for kommentaren. Men prøv lige at genlæse. Selvfølgelig skal en etableret fotograf med styr på det hele ikke erstatte sit udstyr med et point and shoot. Selvom jeg er overbevist om, at det vil være sundt at have et at lege med – som supplement. Og nej, det handler ikke om, hvilket grej man bruger til at lave sine billeder. Det handler om at blive god/bedre til at fotografere, og at det ikke nødvendigvis er noget, man kan betale sig fra med mere og mere grej.

  4. Jeg har skiftet alt mit store grej ud med simpelt gammelt, fordi det er sjovt. Men jeg er blevet en dårligere fotograf! Jeg er faldet i et hul, men jeg tror og på at krise er vejen frem. Så gør gerne noget vildt, hvis målet er at forske i kreativ motivjagt. Er målet at du gerne vil lave gode billeder som familien og andre kan lide, så hold dig til det sikre nye velfungerende grej.
    Sammenlagt er jeg vist lidt enig hist og lidt enig her! Men jeg er jo også radikal pædagog!

    1. Tror du ikke bare, du er dårlig uanset, hvad grej du bruger? ? Nej Carsten for pokker, du er sgudda ikke dårlig! Jeg tror bare, du har for meget forskelligt grej og er blevet forvirret over det. Og det tager måske fokus fra dit fotografi. Jeg er i øvrig lodret uenig i, at man skal holde sig til det “sikre nye velfungerende grej” hvis man vil lave billeder, som familien og andre kan lide. Skrev du virkelig det? Nej, du gasser!

      1. Jeg mener jo bare at det er jo ikke alle der ønsker at blive kreative montsre, men blot ønsker at kunne styre billedet så man kan tage ordentlige feriefotos eller fotos af børnebørnene. Så det jeg mener er, at før man egentlig rigtigt finder ud af hvilket grej man kan lide at bruge, skal man også overveje, hvad det er man ønsker at sit fotografi.
        Så ja, det skrev jeg vel 😉

  5. Men risiko for øretæver, vil jeg blot tilføje, at det er altså ikke grejet men fotografen der skaber billederne. Dyrt grej giver ikke bedre billeder, hvis ikke personen forstår at bruge det og point and shoot kan bestemt også tage gode billeder, hvis personen forstår at bruge det rigtigt, selv mobiltelefoner kan være gode emner og give gode billeder.
    Så min pointe er, at intet grej er bedre eller dårligere end personen bag kameraet og dennes evne til at kreere billedet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *