T-Dag – Epson fotoprinter og historien om galleriprint til en udstilling – Henry von Würden Jørgensen

I denne uge har vi besøg af Henry von Würden Jørgensen. Henry var så venlig at sende os en såkaldt “Long read” omkring print at billeder til galleri.

Print er ikke for tøsedrenge!

Så da Henry sendte os en lang artikel om det, samt jeg selv kender til problemet, var det svært at sige “nej tak”.

Ordet gives videre til Henry

Jeg blev her først på sommeren, kontaktet af Farum kulturhus, med en forespørgsel om en naturfotoudstilling. Udstillingen skulle være her sidst i August, så jeg havde sommeren til at lave billederne.

Billederne skulle hænge i Foyeren et stort rum med et dejligt ovenlys og cafe. Aftalen med huset blev 18 billeder i ramme og passepartout i rimelig størrelse.

Det var jo fristende, udstillinger koster en del penge at lave, og pengene kommer sjældent ind igen, selv om der sælges et par billeder. Men udstillingen er en mulighed for at vise nogen billeder og en mulighed for at vise skønheden i vores natur. Beskueren bliver opmærksomme på at der er en unik natur der skal passes på, lige uden for bygrænsen.

Titlen på udstilling er: Naturen i det nordiske lys.
http://www.farumkulturhus.dk/udstillinger/100-udstillinger-tekster/1814-naturen-i-det-nordiske-lys.html

Nå men det var det med printeren.

Billederne skulle jo printes og rammes ind. Da færdige billeder for mig, er billeder der kan hænge på vægen, så det er nødvendig for mig med min egen printer. Når jeg arbejder med billeder, er billederne på skærmen er kun et mellem stadige det er på papir de kommer til sin ret.

Jeg har sidste efterår opgraderet til en Epson SC-P800 der kan printe på 17” ruller og A2 plan papir med Epsons nye blæksystem. For øvrigt min tredje Epson printer. Epson er god til at ramme farver, og de laver printer der aldrig har svigtet mig før nu.

Det blev købt galleri papir ind, mat bomulds papir PhotoRag til nogen af billederne, og halv blankt FineArt luster til dem der skulle stå med lidt skarpere udtryk. Goecker har af en eller anden grund ikke lager af halvblank bomulds papir, så det blev på papir base i stedet for bomuld.

Papiret var så ikke Epson, men papir fra Hanemuhle. Epson fortæller kun det nødvendigste i deres Brugermanual, og det nødvendige er, det man har brug for når man bruger Epsons eget papir.  Så er de også fri for at afslører detaljer omkring printe værket og hvordan det skal indstilles. Til gengæld ligger alle Epsons papir typer færdig indstillet i printeren, så er det bare er at vælge en og følge vejledningen.

Epson printeren har mange muligheder, den kan som alle printere printe på papir der placeret i en indbakke øverst på printeren, her er papir tykkelsen begrænset til 0,3mm. Tykkere galleri papir loader man i forfra, et ark af gangen, der så køre ud bag ved gennem en port der også bruges til rullepapir, og printes den rigtige vej så det kommer færdig ud fortil igen , her tager den papir mellem 0,3 og 0,7mm.

Endelig kan den printe på stift posterbord mellem 1,2 og 1,5mm, det kører ud af en vandret port bag i, før den starter print, dette kræver plads bag printeren. Sidst men ikke mindst kan den printe på papir fra 17” ruller.

Ud over disse tykkelser står der ikke meget om papir indstillinger i manualen, og der findes indstillinger i driveren der slet ikke er nævnt i manualen.

Epson har et halvblankt fotopapir der ligner FineArtLuster som de kalder TraditonalPhoto, et 300grams papir, det har jeg været glad for tidligere. Det er primært til sort-hvid, men på den gamle printer med K3 blæk lavede det rigtig flotte farve billeder, her på den nye med SureColor blæk er farveprofilen lavet til sort-hvid, med meget lav farvemætning. Derfor valgte jeg Hanemuhle papir i stedet, da Hanemuhle har gode farveprofiler til de fleste fotoprintere.

Og her var så første problem, det viser sig at Epson tilsyneladende altid indstiller printer værket efter papir tykkelsen, og samtidig sætter printer hoved i den rigtige højde over papiret.

Den har derfor brug for at kende papir tykkelsen, Epsons Traditional Photo er kun 0,3mm og kan køre i indbakken. Hvor FineArtLuster der også er 300gram er 0,4mm tyk og derfor skal loades i fronten.

Hanemuhle specificerer i modsætning til Epson papir tykkelsen, så det havde jeg luret. Men hvad jeg ikke havde luret er at tykt papir på papir base er forholdsvis stift, og derfor er svært at holde helt plant, når det kører næsten vandret igennem printeren. Det går bedre når det kommer oppe fra indbakken og køre i en bue ind i printerværket.

Jeg havde testet alting med A4 papir og det var rigtig fint. Men med det store papir fik jeg striber på billedet, men kun midt på billedet.

Nå det var nok dyserne tænkte jeg, så der blev kørt rense programmer først den lille, det hjalp ikke så den store, det hjalp heller ikke. Så blev der studeret manual, der stod intet, så måtte jeg på nettet og søge.

Det er tilsyneladende kun i USA folk printer seriøst, men jeg fandt forklaringen Det var printerhoved der kunne løbe på papiret, og lave striber. Løsningen lå tilsyneladende i noget der hedder “Head Gap” indstilling.  I min printer kan Head Gap sættes til Normal eller Width, en indstilling som slet ikke er nævnt i bruger manualen. Det er en indstilling der kan hæve printerhoved, men det kunne så gå lidt ud over kvaliteten ifølge diverse internet forum. Epson bruger kun den indstilling på rullepapir. I deres papir profiler kan man se ved nærmere granskning af alle profiler.(der kommer mere senere)

Nå men projektet var jo print af billeder til udstillingen. På det matte bomuldspapir gik alt fint, selv om det er endnu tykkere 0,5mm. Så der blev printet på bomuldspapir i stedet, på den måde havde  jeg i hvert fald havde noget at hænge op.

Jeg fik printet de fleste billeder, og ventede med de sidste 3 til næste dag, det skulle nok gå. Ved granskning af Epson profilerne, gik det for øvrigt op for mig, at alle Epsons finart papirer er 0,5mm og på bomuldsbase. Da jeg har en prøve pakke af Epsons finart papir, kunne jeg måle tykkelsen.

Men men næste dag kom der rigtig problemer, printeren ville simpel hen ikke loade papir, “forkert printer media” sagde den.. Det var ikke godt, den var hårdnakket og jeg prøvede alt.

Jeg fandt til sidst ud af, at den har et check for papir størrelse og papir skew (altså om papiret kører lige igennem), printeren holder altså styr på at der er papir, der hvor den printer. Formentlig med en sensorer, det er ret fornuftig. men det står der heller ingen steder noget om.

Nå men jeg fandt frem til, at det kan slås fra i en menu på printeren, det betyder så man risiker at printe ved siden af papiret. Men da jeg printer på A2 papir og ikke til kant, gik det nok, og uden sikkerhed printede den smukt igen. Men det tog det meste af en aften, at overtale printeren til at printe på trods af fejlen.

Jeg har haft fat i Epson support,  der er blevet registret al verdens administrative ting, og i mange omgange, og reinstalleret SW på kryds og tværs, men lige meget hjalp det. De måtte til sidst erkende,  at det måske var noget fysisk..

Lige gyldigt hvad jeg foreslog var de afvisende, de kunne ikke oplyse om noget, om f.eks. hvor de sensorer var placeret og om hvordan jeg gjorde printeren ren, hvis der var noget der inde, jeg måtte kun tørre printeren med en blød klud, som de skrev i manualen. Og de kunne ikke udlevere noget omkring service, alt er meget hemmeligt. Da printeren er under garanti gjorde jeg selvfølgelig ikke noget.

Til sidst blev de enige om at sende en mand.

Nå men den vandrette port i printeren havde jeg aldrig brugt, det kunne jo være en sensor der, der lavede balladen tænkte jeg. Så jeg fik prøvet med et posterboard, der skulle den vej ud, og ganske rigtig efter den havde printet på et posterboard var fejlen væk, og jeg kunne aflyse service manden.
En støvsugning af portene bag i, havde sikkert gjort det samme, men det måtte jeg ikke sagde de.

Nå men jeg er ret sikker på at det er støv eller måske en edderkop der har taget bo ved en hemmelig sensor. Så i min granskning af internet forum, faldt jeg over et firma i US der laver støvdækner til printeren, så nu har den fået støv dækken fra Colorado US der også dækker papir rullen, hvis jeg har en sådan monteret. Så jeg kan lade rullen blive på printeren, hvis det er praktisk i perioder.

Tilbage til det med striber på FineArtLuster papiret. Løsningen blev, at lægge papiret i pres mellem 2 MDF plader, papiret skal være i en plast pose, der er i en kasse når det købes, ligesom gammeldags fotopapir. Plastposen er der for at papiret langsomt kan udligne fugtighed med omgivelserne.

Hele posen med papiret har jeg lagt i pres, med posen lidt åben, og efter et par dage var papiret mere plant. Jeg har så valgt ”head Gap” = wide, i papir indstillinger på printeren. Det gør at printerhoved kører med lidt større afstand til papiret, det er måske ikke nødvendigt, men giver lidt ekstra sikkerhed.

Jeg har testet wide og normal indstillingen op mod hinanden, og kan ikke se at wide giver dårligere print kvalitet. En af hemmelighederne er nok hvordan Epson klarer samme opløsning med større afstand mellem papir og printerhoved.

For at undgå problemer med ikke plant galleri papir frem over, har jeg skåret 10mm MDF plade i en størrelse så det kan ligge i papir kassen oven på papiret, og papiret altid er i pres.

Jeg har erfaret at brug af ikke Epson papir, kræver en skydelære, samt et udvalg af Epson papir, så papirtykkelsen kan måles og indstilles rigtig.  Papir i 300 gram pr m^2 kan have meget forskellige tykkelser. Og ved papir der har tildens til ikke at være plant, bør printer hoved hæves. Plate Gap = wide.

Det går bedre med Bomuldspapir der ligner Epsons papir, da det er mindre stift.

Så er der noget med støv, og papir sensorer inde i printeren der kan få den til at gå i fejl og nægte at printe, så et støvdækken til printeren er en god ting. Når det nu alligevel går galt, så prøv alle papir porte, der er tilsyneladende sensorer der kan drille hvis der ikke er støvfrit, også ved de papir porte der ikke anvendes.

Nå men det hele endte godt, som gode historier skal gøre. Billederne blev printet og hænger smukt i Farum Kulturhus, og jeg er blevet klogere på min Epson Printer.

 

Vi siger tak

FotoMalia siger tak til Henry, for at har taget sig tiden til at skrive et indlæg til FotoMalia og jer!

Jakob Kjøller

Med en forkærlighed for lækkert grej, er jeg Fotograf med stort F, hvor jeg gør hvad jeg kan for at holde billeder ærligt og lige til.

Jeg er i konstant bevægelse og fiser rundt i verden for at deltage på foredrag og workshops. Det er den eneste måde jeg bliver bedre på.

Du kan måske også lide

Nikolaj Jessen – Refleksioner og illusioner

T-Dag med Claus Smed – Har du billeder i skufferne?

Med Nikon 7500 til det nordligste Grønland

T-Dag – Kan du finde ud af Instagram?

1 thought on “T-Dag – Epson fotoprinter og historien om galleriprint til en udstilling – Henry von Würden Jørgensen”

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *