SENESTE INDLÆG
Nikon D810 vs D850 (oktober 22, 2017 8:45 pm)
Lightroom to CC or CCC (oktober 20, 2017 12:46 pm)
Overrask dig selv positivt (oktober 16, 2017 8:15 pm)

YOU SUCK!

03/11/2016
1.337 Views
Share

I oktober var jeg på en tre dages tur til Way Up North i Stockholm, og for at sige det lige ud, så blev jeg nærmest blæst bagover, allerede fra dag et.

YOU SUCK! Var stort set det første Therese Winberg sagde til os, lige efter vi var blevet budt velkommen, og måske er der lidt om snakken.

You Suck!

Therese Winberg (hun har skudt cover billedet) åbnede forestillingen, med en intro omkring at mange fotografer, der i lukkede grupper, brokker sig over løn, lyset, modeller, brudepar, lokationen ofte var noget lort, og det var grunden til at ens billeder var dårlige… Derefter spurgte hun, om hvem der aldrig havde gjort det, og den manglende skov af hænder var næsten slående (Nej, der var ikke en enkelt).

Derefter forsatte hun til næste slide (cover billedet), med overskriften “You Suck”, og så var stilen ligesom lagt. Hun brugte derefter de næste 3o minutter på, at fortælle hvorfor det var fotograferne der var nogle fjolser, og hvad man som fotograf kunne gøre for at komme videre.

fotograf_jakob_kjoller_20161011-09-16-16_web

Lineuppet for hoved eventet

Hvad er Way Up North (WUN) og hvem står bag?

WUN er et event for bryllups fotografer, men jeg vil våge er vove den påstå, at alle andre fotografer, der står med det ene (eller begge) ben i “Pro-lejeren”, godt kunne tåle at komme en tur forbi et event af den slags, bare en gang om året.

Bag eventet står Cole og Jakob, dog havde de en kæmpe skare at aktive folk, der virkelig knoklede for at holde hjulene igang.

fotograf_jakob_kjoller_20161010-10-06-43_web

2 Brides der fortæller om forskellige films styrker.

Hvem er Cole og Jakob?

Long story short, we met at business school in Umeå in 2006 where we studied our master degrees in marketing. Fast forward a few years to 2009 and we started Nordica Photography in Vancouver, Canada. We went all-in and photographed a lot of things in our first, but our focus has always been weddings.
Since 2009, we’ve photographed weddings around the world, and now both live in Sweden. In addition to photographing weddings, we’ve presented at many conferences, hosted workshops, and gained experience and insight which put us in a position to start Way Up North.

Hvorfor arrangerer “Way up North”?

A few reasons, and different perspectives for each.
From the perspective of a presenter, we love the idea of having a very intimidating stage where preparation is a must. If a presenter feels ill before going on stage because they’re so nervous, that’s what we want. It might sound morbid, but if they’re at that state, then we know they’ll pour their hearts out and the byproduct is a quality learning experience for the attendees. That intimidating stage didn’t exist before Way Up North.
From the perspective of sponsors, we saw an opportunity in Europe for an English language event where sponsors could have exposure to a high-volume of photographers, specially within the wedding community. That high level of exposure didn’t exist before Way Up North.
Finally, for the attendees who are truly the soul of the event, we wanted to create something that would leave a lasting impression. Being around hundreds of peers in a stunning environment watching an international set of presenters bring something to a local audience. Way Up North has a slogan “Inspired. Committed. Now what?”, so while we hope people leave both inspired and committed, the Now What is what makes us excited about doing this. What will be do when they leave, and how will they push themselves forward as artists and people in general. That type of leaning environment definitely didn’t exist in Scandinavia before Way Up North.

Hvad er målet med Way Up North?

Our goal with Way Up North is to grow a healthy brand that is respected amongst the wedding community. 
If someone chooses to invest their time and money in the event, our goal is to provide value and an impactful return. We do this by being prepared, professional, creating an excellent show, and bringing people into the community who are interesting, talented, and conduct themselves with modesty and integrity.

fotograf_jakob_kjoller_20161011-08-33-15_web

Nå ja, det er ikke alle der har den samme pli som mig, og bare gerne vil ind NU!!! 🙂

Selve eventet, showet og speakers

Det er nu det bliver svært. Som tideligere nævnt, var jeg blæst bagover, da jeg onsdag aften satte mig i flyet på vej hjem til københavn.

Det er også rigtigt svært, at summere tre “Action packed” dage, sammen til et lille indlæg.

Men her er nogle af nøgle emnerne:

  • Fotografer tager ikke sig selv, og sin økonomi seriøst
  • Mange har tendens til at arbejde sig ned i er hul, der kan være svært at komme op af
  • Kend din forretning, økonomi og dine kunder
  • Det hele bliver kopier, da folk ikke laver det de brænder for
  • KEND DIN VÆRDI!

Derudover var det en række forskellige fotografer, der var virkelig en der var noget for alle. Nogle var til store landskabs billeder, hvor andre var til “små tætte portrætter”. Nogle stod og kritiserede (alså sådan ville jeg aldrig selv gøre) måder som andre arbejde på, så det virkelig en bred skare, hvor stort set alle kunne bidrage, og rykke lidt til en.

Mine opsummeringer her, er ikke alt hvad de har fortalt om, men det er mine takes fra de forskellige foredrag. Der er ingen tvivl om at nogle har påvirket mig mere end andre, men sådan tror jeg altid det er.

Har du ikke tiden til at læse det hele, så hop ned til min konklusion, bemærk du går måske glip af et par guldkorn 🙂

Warmup – Eventet før eventet

WUN Warmup er et lille event, med en række korte foredrag, dagen før selve hovedeventet. Det var overraskende godt, når nu det ikke var “hovede eventet”.

2 BRIDES PHOTOGRAPHY

Foredraget var om at skyde analog, i en digital tidsalder. De har begge to været i branchen længe, og har også været indeover digitalt, men nu bliver alt skudt analogt.
De brugte rigtig meget tid på at fortælle om forskellige film typer, styrke og svagheder, hvordan de bruger lysmåleren, og en masse “parat viden”, omkring hvilke settings de bruger under de forskellige forhold, i ved, alt det vores kamera gør for os nu.

Skar man ind til benet, var det egentligt om “Know your shit”, om man skyder digitalt eller analogt, er lige meget, kender man sit grej, og sin teknik, så bliver resultaterne også gode.

Der var en lille krølle, en jeg ikke lige havde set komme, for faktisk så anbefaler folk ofte det omvendte.  Damerne bruger ikke Macro objektiver, men Closeup filtre. Årsagen er enkel macro objektiver taber for meget lys, da man ret ofte skal tæt på, og op i blændetal.  Jeg har ikke afprøvet det endnu, men det skal undersøges 🙂

ALICIA SWEDENBORG

Alicia flyttede fra sverige, for at starte sin forretning op i New York City. Hun brugte en masse tid, på at fortælle om hvad det egentlig ville sige, at stå i en ny by, og ikke ane en pind om det marked man kendte hjemme i sverige, og derfor måtte starte forfra.
Hun måtte finde sig selv, finde sine kunder, og finde de værdier der betyder noget for hende.

En af hendes konklusioner var blandt andet, at hun altid havde muffins med til møder, og ja, det fik vi også lov til at smage på 😉

ANDREAS HOLM

Foredraget handlede om hvordan Andreas var flyttet til Spanien, og var ved at arbejde sig “ihjel”. Ved en tilfældighed opdagede han meditation, og hvordan dette blev en del af hans liv, og hvordan det påvirker hans virksomhed, at han er blevet mere centeret.

Jeg zonede nok lidt ud her, men det er primært fordi, at jeg kender til effekten, og må give Andreas ret, det er et effektivt værktøj.

ANNA AMBROSI

Anna kom fra en fortid, som forretnings konsulent, et liv og en karriere mange nok drømmer om, og jager. Hun havde det hele, karriere i store virksomheder, penge, og et stort tomt rum inden i.

Alt det hun lavede, var arbejde, arbejde og atter arbejde, for at stort firma, men hun manglede tiden, tiden til at opleve det hun drømte om, tiden til at være sammen med andre, ja kort sagt tid.

Efter en tung periode, havde hun taget beslutningen, om at nu var det tid til at begynde at leve livet, og nyde hverdagen. Det var det hendes foredrag handlede om, lev livet.

Luxury to me is not about buying expensive things; it’s about living in a way where you appreciate things.

Oscar de la Renta. Oscar de La.

Det var nok et af de foredrag, som jeg kunne nikke mest genkendende til….

LINDA BROSTRÖM

Kend dine tal, så enkelt kan det siges.

Igen havde Linda haft et liv, med en fin karriere i et stort revisions firma. En dag var det hele bare blevet for meget. Efter en stor nedtur, havde hun besluttet sig for, at det skulle ske noget nyt.

Hun kortlagde sine udgifter, løn, ferie mm, og udregnede sin “Cost of doing Business”, og på baggrund af sine tal, fik hun lavet en prisliste og begyndte at jagte kunder.

Dette var en del af det jeg selv gjorde, den dag tilbage i Oktober 2015, hvor jeg sagde “Nok er nok, jeg gider ikke mere” og gik freelance vej. Så har du spørgsmål til det, skriver du bare 😉

At være fotograf er også en forretning, ikke kun kunst..

ÅSMUND HOLIEN MO

En stille mand, må man sige om Nordmanden Åsmund. Han brugte meget tid på at forklare omkring enkelthed og fokus på detaljen i billederne. Hvordan han arbejde med Lightroom, dropbox, og hvordan han havde bygget hans website op.

Det lyder af lidt, men han kom meget omkring, og det var sjovt nok en del af de samme værktøjer jeg bruger i det daglige.

THERESE WINBERG

Therese var i den grad med til at sparke eventet i gang.

Hun havde lavet en plan, og den arbejde hun efter:

  • Hun ville ikke lave print (hvis jeg forstod det korrekt)
  • Hun ville ikke skyde i kirker
  • Hun ville have ferie og et liv
  • Hun ville ikke leve i en lufthavn (ingen destination bryllupper).

fotograf_jakob_kjoller_20161010-09-16-43_web

Bemærk, der står ikke destination weddings, noget man ellers ofte forbinder med succesfuld fotografer. Just saying

 

Hun har et mål om at booke 10 perfekte kunder om året.

Når hun bookede kunder, så poder hun dem med tanker, det kunne være:

  • Skyder kun i gyldne timer
  • Unplugged ceremony
  • Klienterne skulle være modige, det giver bedre billeder

ANDY GAINES

Jeg ved sku ikke rigtigt hvad jeg skal sige om Andy. Da han var færdig, var jeg flad af grin. Som tideligere punk/rock musiker, havde han fået børn, og var nød til at finde et “rigtigt” job. Da han havde en ven, der havde en kæreste der tjente 4000$ pr. bryllup, så det ville han da også lige gøre. Det lærte han så hurtigt, at det ikke var lige til 😉

Med udgangspunktet “Bryllupper er dumme”, fortalte han om, hvordan han kun brugte 5 min på selve portrætterne, og derefter bruger al sin energi og tid på at skabe minder fra brylluppet, og at det i et ret stor omfang, er det kunderne egentlig vil have.

Andy fortalte også om, at han laver lige så meget billeder til familen, som han egentlig gør det til brudeparret.

Hans sidste sætning var “Elsk brudeparret” hvergang!

FRØYDIS GEITHUS

Nikon ambassadør Frøydis, fortalte om at være “kick-ass photographer”.

  • Kend dit kamera
  • Vælg det rigtige gear, og de bedste leverandører (find en forhandler du stoler på)
  • Tag billeder hele tiden
  • Gå det ekstra skridt, der er ingen grund til at gøre det halvt
  • Lav jeres egene projekter
  • Omgiv dig med kreative folk

Lige som så mange andre, var et af hendes emner “Hvad er du værd?”. Faktisk sagde hun lige ud; “Hæv priserne, du er det værd!”.

Husk at lege, nyt grej, kreativt arbejde. Brug 10-15 minutter på kreative portrætter til brylluppet, så du laver det de ønsker, og du har 10 minutter til “dit arbejde”, til dit portfolio.

I gamle dage, ville man ALDRIG fotografere et bryllup, før man vidste hvad man gjorde. Det gør mange i dag.

Magiske billeder er noget du laver.

  1. Tag kontrol
  2. Fortæl brudeparret hvad du vil have
  3. Værd 100% til stede
  4. Bevar roen
  5. Tag kontrollen, når det hele falder sammen

You don’t take a photograph, you make it

Ansel Adams – Ideas to action

Hun var også inde på, at mange piver over deres kunder, hvad der kunne ha været, hvad man ville næste gang, men som hun afsluttede “Det er altid det bedste bryllup du har lige nu!”, skyd det som det er det sidste bryllup, og nyd det bryllup du er igang med lige nu.

Line up – Selve eventet.

WE ARE THE PARSONS

Det er et svært foredrag at fortælle om, for det var meget følelses betonet, og handlede i bund og grund, slet ikke om fotografi, men alligevel gjorde det.

De fortalte om hvor heldig, vi som fotografer er, vi få lov til at deltage i fester og opleve begivenheder som vi på ingen måde er berettiget til at deltage i. Det er jo hverken vores venner eller familie, og at vi som fotografer godt en gang i mellem må føle os privilegeret over at få lov til at deltage (nå ja, vi bliver faktisk betalt for det).

De snakkede igen, om det der med at vi laver ikke billeder, vi fotografere ikke et bryllup, nej vi laver minder, minder til brudeparret, forældre, familie, venner osv..

SARA BYRNE

Sara fortalte om at starte forfra, efter hendes oprindelig virksomhed, var splittet i to.

Hun fortalte om hvad hun havde gjort for opbygge sit brand. Hvordan hun laver billeder til brudeparet, som de elsker, men det passer ikke på det brand hun vil bygge, og hun derfor ikke altid bruger billederne i hendes portfolio.

Hun var også inde på, mange laver blogindlæg med 20+ billeder, fra det samme bryllup. og det forringer de virkelige gode billeders værdi, da de forsvinder i mængden. Med andre ord, man behøver ikke lægge mere end 3-4 billeder op.

Hun anbefalede også at man bygger blog indlæggene op som en historie, og ikke bare “jeg har skudt…”. Alle ved at det er et bryllup, så måske behøver titlen ikke være “Søren og Mettes bryllup”, for hvem f….n er Søren og Mette.

KRISTEN MARIE PARKER

Kirsten havde et lidt alternativt udgangspunkt, når det kommer til sine kunder. Det drejer sig om personlighed, både hendes og deres.

For hende er det vigtigt at hun ved, hvilken personligheds type de er.

Det var meget interessant, dog også meget svært at skrive om.

GABE MCCLINTOCK

Igen var emnet “Gør det du elsker”.

Han havde som så mange andre, af de foredragsholdere der var, skudt alt det han troede folk ville have, og til slut, var han kørt helt død i fotografi, og hans forretning.

Hans billeder var typisk taget ude i naturen, og det er der en meget væsentlig grund til. En dag var han vågnet op af sin “Autopilot” tilstand, og det var gået op for ham, at han har endnu en gang brugt hele sommeren på at tage billeder af folk, frem for at tilbringe tiden ude i naturen, hvor han elsker at være. Det havde givet ham modet til at lave hans stil om, til at lave billeder ude i naturen, langt væk fra alting, og opleve verden som han elsker den.

Som han sagde: “Du skal lave billeder og et portfolio du elsker, billeder du vil se på, der er faktisk en god chance for, at der nogle derude i den store verden også elsker det du gør”.

FORGED IN THE NORTH

Med en fortid som Arkitekter, fortalte de en del om lighederne mellem stor arkitektur og fotografi. Hvordan ting kan være tidsløse, og derved kan billeder “holde” evigt, samt hvordan de brugte deres.

Et eller andet sted, var foredraget interessant, der er bare et stort “Men”. De var rigtigt meget inde over store fotografer igennem tiden, der var bare på ingen måde tid nok, til at gå i dybden med emnerne.

ERIKA GERDEMxARK

Erika var et af de absolute fangende foredrag, hun fortalte om hvordan hun er perfektionist, og hvordan hun druknede sig selv i arbejde, og måtte søge hjælpe for ikke at dø helt.

For hende er hudtonerne det vigtigste, hun skyder altid efter hudtonerne, alt andet er stort set ligemeget.

Hun levere også kun 220 billeder fra et bryllup (Vi ved jo alle, hvad vi levere gør vi ikke??), da hun kun er interesseret i at fange essen af brylluppet, ikke hele brylluppet. Vil folk se flere billeder, jamen så skal de købe 220 mere, og som hun var inde på, så var 220 ofte nok, når de hørte det.

Nå ja, hendes mål er at være den (eller en af de) højst betalte bryllupsfotograf i verden, og som det lød, så er hun godt på vej.

DANELLE BOHANE

Det var et farverigt indlæg :p

Nej, spøg til side, det var et indlæg om farver.  Hun skød også efter hudtonerne, oven i det arbejde hun meget med farvepaletter, når hun lavede sine ting. En farvepalette, kan være et godt værktøj at arbejde efter, da det ofte er det grundlæggende for stemningen i billedet.

Hun anbefalte også, at tage scener fra film man godt kunne lide, og køre dem igennem et “Color pallet tool” (google det, der er mange), og på den måde kan man få farve paletten ud fra billedet.

Nå ja, så var hun også lige inde på, “vis kun det bedste”, det er åbenbart noget vi har svært ved som fotografer…

DAN O’DAY

SHIT DAN VAR FED!!. Igen en af de der musiker typer, der er et eller andet med.

Alt fik et hug, SEO, lokationer, store bryllupper, hvis ikke du har en personlighed, så kan alt andet være lige meget. Du er din forretning og er derfor det vigtigste redskab du har.

Som han sagde; Du går og er på vej hjem, træt og gider ikke mere. Så kommer tante Oda, og spørger om du ikke lige kan tage et familiebillede mere, fordi det er så sjældent de ses. Det eneste du tænker er at du er træt og gerne vil hjem, og svare derfor: “Are you kidding? “One more family portrait” is my middle name.

 

Invester i din virksomhed, reklamer på den rigtige måde. Sørg for at folk kan købe mere, med andre ord, der er ingen grund til at have en pakke der indeholder alt.

Han var også inde på, at gøre ting sjældne, altså at man f.eks. kun laver 10 bryllupper om året, osv.. Det er med til at vække folks interesse.

CARMEN & INGO

Du skal være iværksætter, ikke selvstændig. Du skal arbejde på at bygge din forretning op, forberede dig på, at du en dag bliver gammel, og måske ikke kan tage billeder mere. Til den tid skulle du også gerne have en forretning der kan tage over.

Kort sagt, det handlede meget om at se muligheder, frem for forhindringer. Ja, du er fotograf, men måske behøver alt du laver, ikke være med et kamera i hånden..

BENJ HAISCH aka. mr. instagram

Han var hele vejen rundt om de sociale medier, men det var klart på instagram han brugte mest tid. Hans klare anbefaling er at bruge Instagram til promovering af sit arbejde.

Han bruger det også selv som et mobilt portfolio, så kontoen skal stå skarpt.

 

VAR DET ALT – KONKLUSION?

Nej, nej og atter nej. Jeg kan bare ikke komme ind om det hele, og har derfor skrevet om det der lige fangede mig mest. Det er som sagt svær at skære tre virkelige fede dage, ned til nå ja, 3389 ord på en blog.

Jeg kom hjem, monster motiveret og fyldt med idéer, og jo, jeg har også en ting på tegnebræddet, som i nok skal komme til at høre mere om.

Jeg ved helt sikker, at jeg skal med næste gang det er i stockholm. Faktisk er Theis og jeg allerede ved at planlægge at tage til Rom i April 2017 😉

Lyder det som noget for dig, så kan du jo kigge forbi www.wayupnorth.co og se lineup for Rom. Be warned 30 % af billetterne er allerede væk!

I mellemtiden vil jeg anbefale dig at joine deres facebook side her https://www.facebook.com/groups/314393608750413 Der kommer også løbende billeder fra 2016 eventet jeg var med til.

 

Men her og nu YOU SUCK, stram ballerne og kom i gang med at tage dig selv seriøst som fotograf!

Share

Som den eneste Kjøbenhavner, driver den hårdtslående Jakob, dagligt sin egen virksomhed, hvor han både arbejder som fotograf og konsulent. Siden 2009 har Jakob været en aktiv fotoblogger, på sin egen blog, og i 2015 slog han sig sammen med fotomalia. Ud fra devisen: "Hvad skal vi med søvn?" og "Det prøver vi squ lige!", er Jakob (kærligt) blevet beskrevet som en sæk lopper, han har alt for mange idéer og, alt for lidt tid til at arbejde med dem.

Leave A Comment